Existeix certa confusió entre el que de forma popular s’entén com a realitat virtual i el que en consideren els experts. Per això considero pertinent acotar certs conceptes. Això no treu que en aquest directori faci un ús menys restrictiu de les definicions dels acadèmics.

L’any 1994, Paul Milgram i Fumio Kishino introdueixen el concepte de continu de la realitat mixta per intentar classificar els dispositius de realitat virtual existents a l’època. Van proposar un eix imaginari que anava des d’un entorn “real” fins a un entorn “virtual”, que suposava la visió d’objectes generats per computador. Sobre aquest eix van situar, d’esquerra a dreta, aquests conceptes:

  • La realitat augmentada, consistent en la superposició d’imatge digital sobre la imatge procedent del món físic, que aconsegueix augmentar la nostra experiència del món real.
  • La virtualitat augmentada, que consisteix a augmentar l’entorn virtual a partir dels estímuls procedents del món físic.
  • La realitat virtual, en què l’experiència que viuen els participants està basada en estímuls generats digitalment.

Per tal de defugir certs tòpics que coarten les possibilitats creatives de la realitat virtual, Narcís Parés i Roc Parés proposen una nova definició, que supera la necessitat de realisme, la vinculació amb els entorns 3D o la dependència de dispositius físics (les ulleres de realitat virtual o els cascs de visualització):

La realitat virtual és una interacció amb estímuls digitals generats en temps real

Narcís Parés i Roc Parés (2020), “Realitat virtual”. UOC.

Per a aquests autors, un dels elements centrals d’aquesta definició és la interacció, entesa com la possibilitat que l’aplicació entengui i respongui a les accions de l’usuari. I el temps de resposta del sistema ha de ser el més proper possible a zero. També mira de no restringir-se únicament a la visió, sinó que considera que poden estar implicats qualsevol dels sentits: la vista, l’oïda, el tacte, l’olfacte, el gust i l’equilibri o les sensacions motrius.

Atenent a aquesta definició, els vídeos de 360º preenregistrats no serien -estrictament parlant- realitat virtual, ja que no hi ha interacció ni processament de la resposta en temps real.

Per a més informació, recomano el blog sobre Realitat mixta de la UOC.

Comments

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Inicia la sessió

Registre

Restablir la contrasenya

Si us plau, introdueix el teu nom d'usuari o adreça d'email. Rebràs per email un enllaç per crear una nova contrasenya.