Què és un UX writer i com distingir-lo d’un copywriter o un redactor web?

El contingut és el rei és un mantra que hem escoltat sovint. No obstant això, quan conceptualitzem i presentem el projecte d’un redisseny o o d’un nou web, succintament identifiquem els blocs o espais reservats al text amb unes línies més o menys gruixudes o amb el famós Lorem Ipsum. Per això em resulta interessant centrar aquest article en un perfil professional que fa temps venim assumint els qui ens dediquem al contingut web, sense que aquest fos el nostre focus únic ni principal.

Les companyies més madures en la disciplina d’experiència d’usuari comencen a demandar UX writers. Unes altres, engloben les responsabilitats d’aquest perfil al costat d’altres requisits, i altres més denominen així a un/a redactor de continguts o un/a copywriter. Com veurem, no és el mateix.

Imatge: Mika Baumeister, a Unsplash.

La funció essencial d’un/a UX Writer és crear tots aquells textos que acompanyen* a l’usuari durant la seva experiència digital (navegació web, interacció amb mòbils, tauletes, consoles o altres interfícies digitals): des dels descriptors dels menús, els textos dels botons, els missatges d’error o els enllaços de navegació, entre altres.

* M’agrada l’ús de la paraula “acompanyar” més que “guiar” que empren altres articles sobre el tema, ja que la intenció de l’UX Writing no és orientar la visita cap a un determinat fi amb una crida a l’acció (“call to action”) marquetinià, més propi del copywriting, sinó que l’usuari conegui les opcions que li permetin decidir cap a on vol avançar.

En relació a la confusió entre els perfils del/la copywriter i el/la UX writer, a UX Collective resumeixen en una taula les principals diferències entre tots dos:

CopywritersUX writers
Fan servir paraules sexis per atraure els clientsUtilitzen paraules senzilles per explicar coses
Orientats/des a les vendesOrientats/des al producte
Treballen amb MàrquetingTreballen amb dissenyadors/es
Expliquen històriesComparteixen converses
Poden treballar sols/esNo poden treballar sols/es

Tots hem vist alguna vegada aquestes pantalles modals en les quals com a usuaris ens quedem amb el dubte de quina opció hem de prémer per a continuar avançant en la navegació/interacció sense causar un contratemps irreparable.

Són exemples reals, per la qual cosa es fa evident la necessitat de professionalitzar la tasca d’UX Writing. No pot continuar passant que un dia abans de llançar un potent web en el qual s’ha estat treballant durant mesos o anys, s’acudeixi al departament de Comunicació / Continguts / Màrqueting (depenent de com estigui organitzada l’empresa, aquesta tasca recaurà en una àrea o una altra) per a validar els missatges d’error, els botons o fins i tot algun literal d’un nou menú que s’ha implementat.

Així doncs, què hauria de fer un/a UX writer? La seva responsabilitat principal hauria de ser aconseguir que les interfícies digitals siguin fàcils d’usar. Ha d’ajudar en la creació de noves pàgines web, aplicacions o utilitats, decidint què afegir al producte digital. És, doncs, més que un simple redactor de continguts.

Algunes empreses s’han pres molt de debò aquest rol. En aquesta entrada expliquen, per exemple, que a Booking tenen un/a UX writer per cada 5 o 6 dissenyadors, englobats en el departament de producte. Per a més informació sobre aquest cas, podeu llegir l’entrevista a un UX writer d’aquesta companyia.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *